De wereldhandel lijdt onder aanvallen van Houthi-rebellen in Jemen op handelsschepen in de Rode Zee. Toonaangevende rederijen zoals Maersk en Hapag-Lloyd hebben besloten de Rode Zee, een cruciale verbindingsweg tussen Azië en Europa, te mijden. Deze wijziging in de vaarroute heeft als gevolg dat de reistijden toenemen en de vrachtkosten stijgen.

Opvallend is dat de Rusland zich weinig lijkt aan te trekken van de risico’s van het gebruik van de scheepvaartroute via de Rode Zee. Russische schepen met ruwe olie blijven via de Rode Zee naar India varen, zo meldde onderzoeksbureau S&P Global begin deze week.

De afgelopen weken is er voor in totaal 44 miljoen vaten aan Russische olie per schip naar India gestuurd, zonder dat er melding is geweest van routewijzigingen, aldus S&P Global. Europese bedrijven uit de olie-industrie kiezen daarentegen vaker voor olie uit de VS, waarmee ze het Midden-Oosten en de risicovolle Rode Zee vermijden.

Russische olietankers blijven door Rode Zee varen

De reden dat Russische schepen geen andere route kiezen, ondanks de militaire dreiging in de Rode Zee, blijft onduidelijk. Het vermoeden bestaat dat de schepen de hogere kosten van een alternatieve route via Kaap de Goede Hoop willen vermijden.

India heeft zich ontpopt als een belangrijke energieklant van Rusland, nadat westerse landen sancties tegen Moskou doorvoerden wegens de Russische invasie van Oekraïne. Volgens Alexander Novak, de Russische vicepremier, is het aandeel van India in Russische olie-exporten aanzienlijk gegroeid, ter vervanging van de Europese markt.

Wel zijn er de afgelopen maanden berichten opgedoken van Russische olietankers die hun bestemming in India niet zouden bereiken, vanwege problemen met de afrekening. Rusland en India zouden moeite hebben om elkaar te vinden bij de afrekening in andere valuta dan de dollar.

LEES OOK: Saudi-Arabië verkoopt zijn olie tegen lagere prijzen: voor India is dat een aantrekkelijk alternatief voor Russische olie